22/11/2017

Tilbud til unge med autisme

Sydfyns Fri Fagskole startede allerede i 2005 med, at tilbyde en lille gruppe unge med aspergersyndrom, et særligt tilbud, der kunne tilgodese deres individuelle behov i et kostskoleår. Vi startede op i tæt samarbejde med Lars Thomsen fra projekt “Plads til alle”, og i løbet af årene har vi selv fundet vores pædagogiske strategier, som passer bedst i vores hverdag.

Du kan altid kontakte skolen for mere information om linjen og mulighederne. 

 

Cecilie, elev 2015-17


– Min forhenværende skole var en specialskole for elever med autisme og Asperger. De hjalp mig med at finde Sydfyns Fri Fagskole, som har givet mig meget mere ro på og har hjulpet mig og min familie meget. Min familie har mærket på mig, at jeg er modnet og har haft stor gavn af, at komme på Sydfyns Fri Fagskole. 

Skolen hjalp mig også med en afklaring på, hvad jeg skulle bagefter skolen. De tager rigtig godt hånd om én, og tager også hensyn til, hvad der er din passion i fritiden. På det første år kunne jeg f.eks efter skoletiden et par gange om ugen tage hjem og til taekwondo, som var min store passion. På den måde er de gode til at se den individuelle person. 

Det gælder også i forhold til matematik, som jeg har ekstremt svært ved. Derfor har jeg nu fået lov til at være med på et hold, hvor der bliver taget hensyn til det, mens jeg stadig er på et højere niveau i de andre fag. 

 

Vi har en lille gruppe elever med diagnoser indenfor autismespektret på vores elevhold hvert år. Det er en gruppe, der er fagligt dygtige, men som har brug for ekstra hjælp til at strukturere hverdagen. De har også brug for støtte til, at indgå i sociale situationer. Dette hjælper vi til gennem en udvidet kontaktlærerfunktion med flere samtaletimer og individuelle skemaer med indlagte pauser.  Hver uge afholdes der gruppesamtaler i autismegruppen, hvor emner som selverkendelse og sociale spilleregler bliver gennemgået. Et udvidet samarbejde med hjemmet er naturligvis også en forudsætning her.

Vi er åbne omkring, hvilke elever i vores elevgruppe der har autisme,  så alle er med til at hjælpe og rumme hinandens forskelligheder.

Trine Arborg og Jesper Kring er ansvarlige for tilrettelæggelsen af vores AST-tilbud. Det er også dem der afholder Taleboblen og de individuelle samtaler med vores AST-elever.

Trine er blandt andet uddannet fra Dispuk (www.dispuk.dk)

“DISPUK har bl.a. et narrativt perspektiv, hvor menneskers fortællinger om deres liv, intentioner, værdier og relationer står i centrum. En af idéerne i det narrative perspektiv er, at vi skaber os selv og andre gennem de historier, vi fortæller. Nogle identitetsskabende historier kan være begrænsende og nogle historier kan være mere frigørende og tilbyde flere muligheder og mere livlighed – en større og bedre fornemmelse af sig selv. DISPUK tilbyder mulighed for, at der (f.eks. gennem terapi eller gennem efteruddannelser) kan etableres andre og mere frigørende fortællinger, steder og linjer i livet, hvor det kan være lettere at få luft.

Det narrative perspektiv indebærer at se livet som multihistorielt. Selvom livet er fyldt med problemer, er der i forbindelse med et hvilket som helst problem altid mulighed for at udfolde dette problem, at undersøge dets effekter samt at forholde sig til disse effekter, så man kan finde frem til de intentioner, værdier, relationer og muligheder, der er vigtige, for at man kan leve livet, som man nu engang ønsker det.”

Læs mere på Dispuks hjemmeside.

X