Game Design - programmering, design og spilteori

Spilteori:
Historie, Leveldesign, Spilkendskab, Animation
Design
Billedredigering, Tegning, 3d-modulering i Unity, Production design, idegenerering, 360 grader
Kodning
Forståelse for kodningens mekanikker, kodning i Python, C#, spil og animation i Scratch.
Tidligere
Næste

Vil du designe fremtidens spil?

Game Design giver dig mulighederne

Drømmer du om at have en finger med, når spil som World of Warcraft, Fallout og GTA udvikles? Eller drømmer du om at designe små sjove spil til sociale medier eller apps? Så er vores GameDesign-linje noget for dig. 

 

Spilteori - både digital og analog

Eleverne introduceres til spilmekanismer ved at afprøve forskellige spil på PC, Playstation og Xbox, f.eks nye computerspil til PC og konsol, så de får indblik i produktion.
Generel spilteori læres ved fx at analysere andre spil og spilteste dem. Eleverne skal udvikle eget gamedesign ved fx at lave mock-up til et spilkoncept med blyant og papir og præsentere det for hinanden. Forståelse for og kendskab til klassiske spilkoncepter ved fx at tage udgangspunkt i et klassisk spildesign som Tower Defence, som sættes op i spilmotoren Unity.
Viden om brætspil ved fx at spille forskellige brætspil som Settlers, Risk etc. så eleverne får en mere analog tilgang til spildesign. De skal lære at tage stilling til “godt gamedesign” ved fx at kigge på forskellige klassiske spildesign, lige fra Pacman til Uncharted.

Photoshop

Basis billedbehandling ved fx at bruge forskellige billeder som klippes sammen til en billedcollage. Arbejde med layers og adjustments layers ved fx at lave små øvelser for at få indblik opbygningen af Photoshop.
Lave layermask ved fx at lave nogle grundlæggende øvelser i at fritlægge billeder mhp. senere spilproduktion.
Photoshops tegnesystem ved fx sammen med tegneplader at lære at tegne digitalt for at opbygge koncepttegninger i photoshop mhp eget spildesign. Beskæring og retouchering ved fx øvelser i og forståelse for det gyldne snit mhp at opøve billedkomposition. Farvebalancer i photoshop mhp forståelse og viden om generel farveteori og farvers betydning for harmonien i billede ved fx at lære at farvestyre texture til spil i photoshop.

Programmering

Programmeringssyntaks og struktur i objektorienteret programmering. Generel objektorienteret programmering (OOP) ved fx at få kendskab til og færdigheder i klasser, variabler, objekter, indkapsling, properties. Introduktion af C# til Unity ved fx at lave programmeringsøvelser i klasse med variabler og dens metoder Anvendelsen af Arrays og andre Collection-typer ved fx at anvende arrays og lister til at gemme data omkring spillerens våben i computerspillet. Compile fra Unity ud til en standalone player i Windows ved fx at lave et side-scroller spil i egen spilmotor mhp at lave et færdigt spil til pc’en, så det kan spilles i Windows Introduktion til Visuals Studios .Net for Unity som udviklingsplatform for programmering i Unity ved fx at afprøve de udviklingsmuligheder, der er i Visuel Studio som professionelt kompatibelt udviklingsværktøj med den valgte spilmotor Unity.

3D modelling

Introduktion til 3ds Max’s programmer ved fx at sammenligne med de andre 3D muligheder på markedet ift. 3ds Max, som bliver brugt professionelt i spilindustrien. 3D modelling til spil ved fx at introducere interfacet (UI) i 3ds Max og lave følgende opgaver: velse I: Lav en snemand scene af primitiver. velse II: Lav et low poly fly. velse II: Lav et skakspil i 3d. 3D texturing til spil ved fx at lave textur til skakspillet samt bruge Photoshop til de enkelte brikker i spillet. Lyssætning i 3ds Max ved fx at lyssætte egen scene og få indblik i lys og skyggers indvirkning på egen model i 3ds Max.

Der er ingen krav til dine forkundskaber, og som året skrider frem, vil du sikkert få interesse for en del af områderne – sikkert ikke dem alle. Vores dygtige gamelærere, Verner Johnsen og Anders Stausholm, hjælper dig med at finde dine stærke sider og potentiale. 

Samarbejde med Grenå Game College giver os fingeren på pulsen!

Alle elever på Game Design samles med de øvrige frie fagskolers elever på Grenå Game College en gang om året til et fælles brobygning.

Du får lov at arbejde med en række af de værktøjer, man skal mestre for at arbejde professionelt med computerspil.

Du lærer om designprocessen fra idé til færdigt produkt, spilgenrer, leveldesign, forløbsmodeller og meget andet. Undervejs får du også lov til at udvikle og producere dit eget computerspil i en game engine.