FIND DIN STYRKE OG OPDAG DIT MOD!

VELKOMMEN TIL STYRKE & MOD

Faget Styrke og Mod fokuserer på personlig udvikling gennem en blanding af praktiske aktiviteter og livsduelighedsundervisning.
De praktiske aktiviteter foregår primært i naturen i form af mountainbike, kajak, klatring, vandring, bålmad og forskellige teambuildingaktiviteter.

I livsdueligshedsundervisningen, som både finder sted i naturen og i vores eget Styrke og Mod lokale, arbejder vi med udvikling af personlige og sociale kompetencer, selvtillid, selvværd, personlige værdier, kommunikation, gruppedynamik og fællesskab.

For at kunne arbejde i den rigtige retning med eleverne, undersøger vi deres vigtigste personlige ressourcer, styrker og værdier og lærer derigennem elevens udgangspunkt samt eventuelle ønsker for fremtiden at kende.
Som værktøj til dette udviklingsarbejde arbejder vi bla. med zonen for nærmeste udvikling samt trinvise delmål frem i den retning eleven ønsker.

Med kompetencerne i Styrke og Mod lærer eleverne, hvordan de bliver bedre til at kommunikere med andre, både verbalt og nonverbalt, samt at være en god lytter og stille gode spørgsmål. De får viden om, hvordan de kan anvende deres følelser konstruktivt, udvikle deres empati og sociale kompetencer. En naturlig del heri er arbejdet med gruppedynamik og den individuelle rolleindtagelse.

I Styrke & Mod  lægges der stor vægt på at være fysisk aktiv i naturen. Der vil være et stort fokus på, hvad den unge kan bidrage med, fremfor hvad man ikke kan.

Styrke & Mod foregår i linjefagstiden, hvor det enkelte linjehold udgår af deres deres vanlige undervisning for, at arbejde mere med samarbejde og fællesskab gennem sjove udfordringer i naturen.

Når vi tager på skilejrskole er der også erfaringerne fra Styrke & Mod eleverne bruger til at opleve mulighederne i sneen og i bjergene i Østrig.

LYTTE EFFEKTIVT, HÅNDTERE KONFLIKTER, STRESS OG MENTALISERE

Det er helt afgørende, at du kan kommunikere når du løser opgaver i et team. Det er et vigtigt punkt som vi arbejder med.

Det kan godt udløse konflikter, når alle bliver trætte. Du lærer dig selv bedre at kende i svære situationer.

Opdag dig selv i pressede situationer, når du sammen med dine kammerater skal have gang i bålet eller holde varmen i shelteret.

At forstå egne og andres følelser er et godt udgangspunkt for ethvert samarbejde.