Tag din STU på SFF

På Sydfyns Fri Fagskole kan du sammensætte din STU med en kombination af spændende linjer og aktive valgfag. Derudover har du boglige fag og dannelsesfag.

Du bor på skolen, men du kan også være tilmeldt skolen som dagselev.

STU indhold

Hvordan bor man?

På dit første år af STU´en bor du på eneværelse på skolen. Vi har få dobbeltværelser, som du også kan ønske at bo på. På dit 2. år har du mulighed for at flytte i STU-fløjen, som er et 6-personers hus, hvor du også har dit eget værelse. På dit sidste STU-år kommer du til at bo i udslusningsboligen Bakkehuset, hvor du selv sørger for morgen- og aftensmad sammen med husets 6 andre beboere.

At holde hus

Uanset hvor du bor, så bliver du god til at hjælpe med den fælles oprydning og rengøring, men også at holde dit eget værelse og skabe struktur i dine ting. Det er en god træning til den dag du skal bo for dig selv, og det kan også være med til at give overskud til andre aktiviteter når man ved hvor tingene er.

Sund livsstil

Alle skolens elever har faste timer i skolens storkøkken, men derudover har du valgfaget Mad til Mig, hvor du sammen med dine kammerater laver madplaner, køber ind og tilbereder og spiser maden sammen. Vi vil gerne lære dig at spise sund mad og til frokost på skolen får du økologisk, sund og varieret mad, som gerne skal inspirere dig til en sund livsstil.

Venskaber

Du kommer til at skulle samarbejde med dine kammerater, og ligesom du vil opdage dine egne styrker, så vil du også blive klogere på andre mennesker. Vi giver dig redskaber til konfliktløsning og samarbejde i takt med, at du selv udvikler dig.

Økonomi

Hvordan er man en borger i samfundet? Vi underviser dig i at være borger i samfundet; det vil sige, hvordan du selv holder styr på de breve som du får fra det offentlige, hvordan stemmer man til et valg og hvordan søger man hjælp og rådgivning som voksen.

Beskæftigelse

Der bliver både praktikker og virksomhedsbesøg i løbet af din STU. Du bliver tilbudt at komme i praktik og her er en høj grad af fleksibilitet. Du er selv med til at lægge planerne for de områder du gerne vil undersøge, og vi har et godt praktiknetværk der kan understøtte dine ønsker.

LINJERNE

Vores linjer giver dig indblik i hvordan man arbejder indenfor en given branche.
Du lærer også at arbejde sammen med andre, arbejde selvstændigt og du får mulighed for at komme i relevante praktikker.

Formålet med STU

STU har til formål at give alle unge mulighed for at tage en ungdomsuddannelse. Ungdomsuddannelsen skal sigte mod progression i den enkelte unges udvikling, og den unge skal igennem uddannelsen opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

Hvordan adskiller STU´en sig

For STU-eleverne gælder det, at deres år i høj grad er individuelt tilrettelagt. Nogen vil have mange praktikker, alle vil være tilmeldt en linje og vil i samarbejde med deres kontaktlærer og UU-vejleder have mål for deres progression.

Bakkehuset - udslusning for dig der er på sidste år af din STU

I Bakkehuset bor der 7 elever, som øver sig i voksenlivets udfordringer med at få lavet mad, gjort rent og skabt en meningsfuld hverdag.

Eleverne bor på enkeltværelser og spiser morgen- og aftensmad sammen. Der er pædagogisk opbakning til de praktiske gøremål og samtidig en høj grad af selvstændighed i huset. Der stilles også krav til samarbejde og fleksibilitet.

Praktikker

Praktik på STU
Praktik på stu
praktik på stu

Vi arbejder for at få eleven i erhvervspraktik i det omfang det er realistisk for den enkelte. For nogen betyder det, at de kommer meget ud, og for andre er det ikke aktuelt endnu. Det tilrettelægges individuelt i samarbejde med kontaktlærer og evt. forældre. Det er rigtig godt, hvis eleven har mod på at afprøve sig selv, og vi har et godt praktiknetværk på Sydfyn, som gerne vil tilgodese vores forespørgsler.

Praktikkerne er en vigtig del af særligt den sidste halvdel af STU´en og i samarbejde med UU og Jobcenter finder vi svar på, hvad den unge skal efter sin ungdomsuddannelse.