Velkommen til
sydfyns fri fag- og efterskole

Hvem er vi?

De første 115 år af skolens historie var vi først landbrugsskole, siden husholdningsskole og i 2015 bliver skoleformen FRIE FAGSKOLER skabt. Men i 2024 udvider vi skolen med en efterskoleafdeling og derfor har skolen også ændret navn til Sydfyns Fri Fag- og Efterskole. 

Vi bygger på historiens erfaringer med praktiskfaglig undervisning og byder alle unge velkomne til en hverdag med spændende linjer, skønne valgfag og fokuseret boglig undervisning. 

 

Er I en efterskole?

Ja, fra august 2024 har vi åbnet en efterskoleafdeling på vores skole. Det beyder, at vi kan tage i mod elever til 9. klasse på specialefterskole.

Hvornår kan man starte?

Skoleåret starter i august og slutter sidst i juni. Du kan vælge et år hos os som dit 9.,10. eller 11. skoleår eller du kan vælge at tage et år på en fri fagskole, som en del - eller hele - din STU.

Hvordan bliver man tilmeldt?

Du tilmelder den unge ligesom du tilmelder unge til efterskoler og højskoler. Vi er en selvejende institution. Klik under tilmelding for mere info om det.  Hvis du skal optages på skolen som en del af din STU, skal det foregå i samarbejde med din egen UU-vejleder og kommune. 

Hvad kan man efter et år?

Vi tilbyder et udviklende skoleår og guider dig videre til din ungdomsuddannelse.

Ugeskema

Uanset om du er efterskole eller fagskoleelev, så er uge-strukturen den samme for alle. 

Boglige fag: er du på FP9 eller FP10-niveau (med prøve eller ikke prøveforberedende niveau)

Linjefag: du vælger en linje for året og her er du både sammen med efterskole og fagskoleelever. 

Valgfag: du vælger valgfag blandet sammen med alle andre elever. 

Målet for undervisning

Målet for den enkelte Undervisning og samvær er en sammensmeltning af personlig, faglig og almen oplysning. Skoleopholdet giver den enkelte elev mulighed for at erhverve viden, opnå indsigt og erkendelse om sig selv og andre mennesker. Den enkelte elev får gennem undervisning, fællesskab og kammeratskab faglige færdigheder, selvværd samt interesse og forståelse for det samfund hun/han er en del af. Undervisningen tilrettelægges emne- eller problemorienteret samt til dels projektorienteret med udgangspunkt i livspraktiske og erhvervsrettede gøremål. Der lægges vægt på elevernes medindflydelse i forbindelse med indhold og proces. Undervisningen skal inspirere og engagere eleverne i opgaverne i relation til deres eget liv og fremtid. En del af skolens pædagogiske grundlag er, at man i undervisningen differentierer mellem eleverne med udgangspunkt i forskellige læringstilgange. Vores gøremålspædagogik giver et godt udgangspunkt for alle – uanset bogligt standpunkt, praktiske færdigheder eller erfaringer – at deltage i al undervisning.

På linjen, som man følger for et år af gangen, får eleverne indblik i et fagområdes muligheder indenfor job og uddannelse. 

Eleverne følger undervisning på aktuelt niveau og kan også afslutte med folkeskolens afgangsprøver på 9. eller 10. klasse. 

Vi har en række sjove og spændende valgfag, som fx e-sport, fitness, mountainbike, musik, kageværksted, rollespil og meget mere. 

Målgruppen

Vores målgruppe er kendetegnet ved, at være interesseret i et efterskoleår, med fokus på fællesskabet og den praktiske vinkel. Mange af eleverne har ekstra fokus på deres personlige, sociale og/eller faglige udvikling, og ønsker at komme tættere på en afklaring af deres muligheder fremadrettet. Man bliver optaget efter et besøg og en rundvisning på skolen.

 

Hvem er målgruppe?

Målgruppen til vores skole er unge som skal i 9., 10. eller 11. skoleår.  Måske har du gået i specialklasse eller har modtaget særlig undervisning, fx på grund af indlæringsvanskeligheder, diagnose eller andre vanskeligheder, som har forsinket din indlæring. 

Er du målgruppevurderet hos din lokale UU, kan du tage din STU hos os. 

Vi er ikke en behandlingsskole, og vi kan ikke sikre en god overgang for unge, som kommer fra behandlingsskolerne, da vi har omkring 96 elever på en årgang.

Kommer dit barn fra en behandlingsskole anbefaler vi, at du rådfører dig med den lokale UU-vejleder eller KUI-center (Kommunale Unge Enhed) for at få gode råd til at finde et godt skoletilbud.  

Hvis den unge er motiveret for en ny start med nye vaner og fokus på undervisning og oplevelser sammen med andre unge, så kan et år på SFFE være et afgørende år. Vi er en rummelig skole og eleverne kan have diagnoser, indlæringsvanskeligheder eller andre problemstillinger.

Ingen er udadreagerende – vores primære elevgruppe profiterer af tryghed og overskuelige rammer. Vi bruger samtale og vores gode kendskab til den enkelte unge, som vi opbygger gennem et godt læringsmiljø med plads til den enkelte. 

Vi kan ikke trylle – vi er afhængige af det gode samarbejde med eleven og  og familien, som er baseret på gensidig tillid til, at den unge har kræfter til at indgå i skolesamarbejdet. 

Vi oplever hvert år at modtage enkelte unge, som har haft svære perioder i deres liv. Vi anbefaler, at I fortæller os de problematikker den unge kan have. Det hjælper os med at forstå den unge og vi kan hurtigere sætte hjælp igang, hvis der bliver behov for en periode med øget opmærksomhed. 

LÆS OM

LINJERNE

Vores linjer giver dig indblik i hvordan man arbejder indenfor en given branche.
Du lærer også at arbejde sammen med andre, arbejde selvstændigt og du får mulighed for at komme i relevante praktikker.

Vores
værdier

Værdien af kostskoleformen Sydfyns Fri Fag- og Efterskole vil være trædesten for praktisk interesserede unge mellem grundskole og ungdomsuddannelse. Vi tilbyder undervisning og samvær i et kostskolemiljø, der bygger på skolens værdigrundlag. Vi bygger på 100 års erfaring som husholdningsskole og bygningerne emmer af historien om dengang man tog udgangspunkt i håndens arbejde. Vores grundidé er, at håndens og åndens arbejde er ligeværdigt, og at det er muligt at kende, forstå og udvikle livet gennem håndgribelige, livspraktiske og erhvervsrettede gøremål. 


Vi bestræber os altid på i alle sammenhæng  med elever, forældre, medarbejdere og andre samarbejdspartnere at møde hinanden med respekt i sproget. Vi skal acceptere hinandens forskelligheder og lære, at forstå at vi reagerer forskelligt, når vi oplever hinanden i forskellige situationer.

Selvom vi har fast ugeskema og faste daglige rutiner i forhold til måltider, pligter og undervisning, så hjælper vi også eleverne med at forstå, at ved pludselige ændringer kan vi løse de udfordringer vi står overfor ved en god samtale som sikrer at alle ved hvad der så skal ske. Det kan være en ridetur der aflyses pga vejr eller en time der ændres pga sygdom. 

Vi har alle ansvar for at den enkeltes skoleår bliver godt; både skolen, forældre og eleven selv. 

  • Virkelighedsnær undervisning
  • Ind i huset
  • Sæt kroppen i spil
  • Skabe produkter
  • Ud af huset
  • Gøre noget for nogen
  • Tværfaglige projekter
  • Praksisfællesskaber
  • Inddrage erhvervsliv
  • Gøremålsprøver

Share this:

Like this:

Like Loading...